OVER ONS

Scouting Rijnwaarden

Scouting Rijnwaarden is al jaren de leukste Scouting van Lobith en verre omstreken! Ieder weekend staat de vereniging klaar met een nieuw avontuur om onze leden een leuke en leerzame tijd te gunnen. Maar vooral een tijd die je bij blijft!

Wat is dat nou? Scouting?

Nou, heel veel! Iedere week zijn er bij ons allerlei activiteiten te doen en te leren. Bij ons doe je dingen als lekker gaan varen, zelf een vuurtje leren maken, spooktochten, een dropping en nog meer!

Wanneer dan?

Zo'n activiteit en samenkomst, noemen wij een opkomst. Iedere week hebben wij twee opkomsten, deze zijn verdeeld in leeftijdscategorieën. Hierdoor passen de activiteiten het beste bij jou! Zo'n leeftijdscategorie noemen wij een speltak.

Dan de vraag, wanneer dan?

Speltak Dolfijnen

• 7 tot en met 12 jaar
  • Vrijdagavond, 19:00 tot 20:30 uur

Speltak Zeeverkenners (en junioren)

• 12 tot en met 16 jaar
  • Zaterdagmiddag, 14:00 tot 17:00 uur

Speltak Matrozen ter Wilde Vaart

• 16 tot en met 21 jaar
  • Zaterdagmiddag, 14:00 tot 17:00 uur

Speltak Stam

• 21 jaar en ouder
  • Geen vaste tijden

Kampen

Een echte Scout gaat natuurlijk wel eens op kamp. Dat doen wij zeker ook! In totaal zijn er bij ons vier kampen per jaar, natuurlijk afhankelijk hoe oud je bent.

Het jaar begint met het Lentekamp, een kamp voor junior Zeeverkenners en ouder om alvast in het ritme te komen. Kort daarna is het Admiraliteitskamp! Dit is een kamp waar onze Zeeverkenners, Matrozen en Stam naar toe gaan, samen met alle andere waterscoutinggroepen uit de regio! Veel wedstrijden maar ook veel plezier! Als jaarafsluiter hebben we het Herfstkamp. Een kort kamp waar alle leden naar toe gaan, lekker dichtbij op ons eigen terrein.

Het hoogtepunt is natuurlijk het Zomerkamp. Bijna een week lang gaan we ergens op kamp, ver in Nederland. Dit is een drukke, leuke, volle week waar we veel op het water te vinden zijn!

Vloot

Leuk al dat varen, maar waar doen we dat nu eigenlijk mee?

Bij onze vereniging hebben wij in totaal 6 boten om gebruik van te kunnen maken tijdens onze opkomsten. Vier lelievletten, een motorschouw en een kleine vlet.

Lelievletten zijn stalen roei-, zeil- en wrikboten van 5,60 meter lang. Door de luchtkasten en robuuste bouw zijn deze boten vrijwel onzinkbaar. Ze bieden plaats aan een bemanning van 7 personen (een bak).

Wij zijn de trotse eigenaren van lelievletten 1133, 1676, 1677 en 1678. Lelievletten worden door vrijwel elke waterscouting in Nederland gebruikt, hierdoor zijn onderlinge wedstrijden mogelijk!

Onze motorschouw is begonnen als een lelieschouw met zeilnummer 75 (casco 31) onder de vlag van Scouting Miguel Pro te Arnhem. Na de overname is de schouw omgebouwd tot motorschouw door deze te voorzien van een 25pk buitenboord motor. Verder is hij nog geheel origineel en zijn we zelfs nog in het bezit van een aantal originele onderdelen!

Op sleep achter de bruikleen WSR 1.

Meedoen?

Ben je nou ook helemaal gelukkig geworden van alles wat je hierboven leest? Wees dan welkom op ons eerst volgende opkomst! Het is niet nodig om je in te schrijven, maar even aanmelden bij onze leiding of een mailtje vooraf, is erg handig voor ons. Je kunt maximaal 4 keer komen kijken, helemaal gratis!

Daarna is er een contributie verschuldigd, dit bedraagt €16,- per 3 maanden (2024, wijzigingen voorbehouden).

1933 - 1945

Scouting Rijnwaarden is, in een ver verleden, begonnen als de André de Thaye groep te Lobith.

Opgericht in 1933 door de heer Spelbrink. Na een stop van een aantal jaar, werd de groep in 1945 weer opgestart. Binnen een aantal jaar betrok de groep al meer dan 30 leden!

1950 - 1982

Begin jaren ’50 ging het goed met de vereniging en hadden we zelfs meer dan 100 leden!

1982 - 1985

Ons huidige onderkomen is gebouwd in 1982. Sinds 1985 is onze vereniging veranderd van naam naar Scouting Rijnwaarden en zijn wij een volwaardige waterscouting geworden. De aanschaf van de eerste lelievlet 1133 was hierbij een feit! Kort daarna volgde de aanschaf van onze andere drie lelievletten 1676, 1677 en 1678.

Heden

In 2014 hebben wij een lelieschouw overgekocht van een collega Scoutinggroep. Inmiddels is deze omgebouwd tot een volwaardige motorboot voor ondersteuning tijdens onze opkomsten!

2022 is het jaar dat wij na velen tientallen jaren zomerkamp in Giethoorn, een nieuwe plek betrokken. Dit keer gingen we naar Zeewolde!